Het is een rare tijd. Voorheen werkten we soms een dag of dagdeel thuis, maar sinds maart 2020 is werken vanuit huis het “nieuwe normaal”.
Hoe zorgt u als werkgever dat u het contact met uw mensen niet verliest? En hoe zorgt u dat de kwaliteit goed blijft?

Hieronder een aantal tips:

– Maak duidelijke resultaatafspraken.
– Zorg dat werknemers bereikbaar zijn.
– Bel als leidinggevende regelmatig de werknemers uit uw team om te vragen hoe het gaat zowel privé als zakelijk.
– Heeft u een klein team? Plan dan wekelijks een lunchwandeling in met één van uw werknemers. Zeker in deze gekke en voor sommigen spannende of onzekere tijd vinden werknemers het prettig om aandacht te krijgen.
– Regel iedere vrijdag of eens per maand een digitale borrel of online spel. Kahoot is bijvoorbeeld een leuk spel om online met collega’s te spelen.
– Houd minstens eens keer peer week online een teamvergadering, zodat het teamgevoel blijft.
– Geef werknemers de opdracht om wekelijks 1 collega te bellen voor een “social talk” dus niet n.a.v. een werkvraag.
– Laat een leuke, gezonde of sportieve attentie bezorgen aan alle werknemers. Alle vormen van contact worden gewaardeerd. Iets om te bakken, koffiebonen, theezakjes, handgewichtjes, springtouw, een plant (groen)
– Bewaak de werk en privé balans van uw medewerkers. Uit onderzoek is gebleken dat een grote groep juist meer werkuren maakt doordat de scheiding tussen werk en privé door thuiswerken minder is. Bespreek daarom de werk/ privé balans. Stoppen mensen nog op tijd, nemen ze voldoende pauzes, bewegen ze voldoende, hebben ze een gezonde werkplek. Regel indien nodig andere middelen voor thuis.

Met bovenstaande tips kunt u met uw team goed samenwerken, resultaten behalen en op een leuke manier contact houden.